Matblogg :)

Godmorgon alla kära läsare!

Ni har väl inte glömt att ställa tillbaka klockan en timme. Sommaren är slut och vintertiden är här. De som är bra är att man får en timme till godo.

Igår förberedde jag så att jag kunde baka idag på morgonen. Tekakorna står som näst och jäser här i köket. Om en halvtimme får jag ställa in första plåten i ugnen och när de gyllenbruna underverkan kommer ut så kan jag äntligen äta frukost. Känner mig lite småsugen men jag väntar så gärna.



Helgen har varit väldigt lugn och trevlig tillsammans med Emil. I fredags hade jag improviserat lite när det gällde matlagningen på kvällen. Av någon anledning blev jag sugen på att prova att tillaga Rösti. Men vad serverar man till det? var min stora fråga. Men att gå efter recept är inte min starka sida förjag håller mig sällan till dem ändå. Hittade lax och kantareller i frysen så det bestämde jag mig för att använda. Resultatet blev Rösti med laxfile och kantarellkompott. Och jag måste erkänna att det blev fantastiskt gott.

Rösti

Skala och riv ca 8 potatisar. Krama ur dem ordentligt och lägg dem i en skål. Blanda i två ägg och salta och peppra. Jag ringlade i lite honung med för skoj skull. Häll olja i en stekpanna och låt det bli varmt. Tryck sedan ut potatisblandningen i pannan och stek några minuter. Nu kommer det lite kniviga. Nu ska man vända denna potatiskaka utan att den går sönder och det gör man inte med en stekspade. använd er fantasi ;) Stek ytterligare några minuter på andra sidan. Lägg röstin sedan på en plåt och låt den gräddas ca 10 minuter i ugnen.

Kantarellkompott

Stek kantarellerna ordentligt i smör. Hacka en liten gul lök och vitlök fint och lägg i i pannan med kantarellerna, salta och peppra. När de har fått steka till sig lite tillsätter du en svätt grädde och låter det koka ihop till en keltig röra. Tillsätt hackad gräslök.



Servera din älskling genom att lägga upp fint och servera något gott att dricka. Gärna en god sallad med men det blev det inte denna gång.

Smaklig måltid!!
Kram
/David som älskar att laga mat så mycket så han vet knappt...och är bra på det om man får skryta lite :)


Kommentarer
Postat av: TucciT

jaa du är bra på olaga mat och här sitter ajg o ärt super sugen på svamp och lax..

2009-10-26 @ 09:12:32
Postat av: TucciT - Svar på kommentar

hihi aa de e kalrt.. nu vet alla hur underbar du är :) Tihi..



aa de var skönt o jobba lite igen, men inte skönt efteråt.. Kram Kram

2009-10-30 @ 11:16:21
URL: http://tuccit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0