Ramelarp...lantstället med kärlek

Då har man semester då och imorgon börjar den på allvar. Ute regnar det men jag hoppas verkligen att solen kommer inom de närmaste dagarna för min semester ska vara solig och varm.
När jag tänker på sommar, sommarlov och semester så kopplar jag de orden direkt till alla mina besök på landet. Ramelarp som lantstället heter ligger mellan Österbymo och Rydsnäs. Där har jag tillbringat alla mina sommrar under hela min uppväxt. Det har inte gått en enda sommar utan att jag har vait där men nu börjar det känns som att den epoken är över. Fast jag hoppas så innerligt att den inte är det.
Den tiden då man har fått vara där har varit de bästa i mitt liv. Ramelarp för mig är Kärlek, Dofter, kossor, Skratt, Mjölkning och många många mer saker men det går inte räkna upp alla. När man var liten var man där med familjen. Men det kom till en punk då jag började åka dit själv med mina morföräldrar. Dessa veckor kommer jag aldrig att glömma för dom är heliga för mig. Så roligt, spännande och underbart som vi har haft det det är det många som kan vara avundsjuka för. Det är faktiskt inte alla som får tillbringa tid på landet och allt vad det innebär. Att gå upp kl 06.00 på morgonen för då är det dag att mjölka. Att gå och hämta korna i hagen har jag gjort många gånger tillsammans med Ingerid Petre eller helt själv. När alla kor står i båsen och äter och idisslar så är det dags att börja mjölka. I början var man bara med för att titta på men ju mer man lärde sig ju mer fick man hjälpa till med. Till slut kunde man alla moment själv och det var en känsla som inte går att beskriva. Vid ett tillfärll gjorde jag hela jobbet själv för Ingerig var tvungen att göra annat men fanns hela tiden i närheten.
Att under dagen bara kunna göra vad man vill och bara ta det lugnt och känna lunget tillsammans med världens bästa mormor och morfar. Att ta ett parti kort, spela boccia eller åka och bada. Eller plocka bär som jag och min mormor har gjort flera gånger. Som vi ha kämpat bland snår och mygg men hallon och smultron har det blivit i vår lilla mugg ändå. När man kommer hem äter man dom med grädde och bara njuter.
För att sedan åter en gång till på dagen men nu på kvällen gå till ladugården för att göra dagens roligaste syssla ytterligare en gång.

Nu är man i den sitsen att mjölkproduktionen har lagts ner men Ingerid och janne bor kvar men tyvärr kan man inte bo i det "gamla" huset för där bor de nu efter en renovering. De börjar bli gamla och man vet inte hur länge de kommer att bo kvar.

Men en önskan har jag att kunna ta med min mormor och morfar ditt upp i sommar så att de får komma dit i år för förr året blev det inte av tyvärr. Man vet ju inte hur länge de orkar eller har hälsan för att kunna åka dit. Ska göra allt för att komma dit med dom för gör inte jag det vet jag inte vem som tar saken i egna händer å får det gjort.

Ramelarp och allt som hör det till kommer jag aldrig att glömma för det är ett dela av mitt liv. EN VIKTIG DEL I MITT LIV.

/David som älskar ramelarp så mycket så han vet knappt

Kommentarer
Postat av: Linda

Har också funderat på det där med mormor, morfar och Ramelarp. Hur ska de nu komma dit när David har flyttat till Stockholm? Funderat och fantiserat om att hitta en dag under min semester när jag kan ta med dem dit! Men du och Emil kommer säkert till skott innan mig.

/Linda

2008-06-22 @ 20:08:29
Postat av: TucciT

Hej David... Tack så mkt.. vet att ni stöttar mig, de e skit jobbigt o ha tagit besluten men jag måste föröska kämpa.. kram

2008-06-22 @ 22:33:36
URL: http://tuccit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0