Dunk...sa det när flugan föll i golvet

Jag tror alla någon gång har varit med om att man får en sådan där underbar skrattatack när mna bara skrattar och inte kan sluta och tillslut kommer tåraran för det är så vansinnigt roligt. Det hände oss för någon vecka sedan då vi bodde hemma hos mina färldrar.

Vi har det trevligt runt köksbordet med en kortlek då det kommer en ensam rackare till fluga som fångar vår uppmärksamhet. Den skall gensat bort och flugsmäcken åkte fram. Det tog ett tag innan den drog sitt sista andetag men till slut så fick vi den...eller?

-Där fick jag den, sa Emil
-Är du säker, du slog ju bredvid, säger mamma
-Jag hörde hur den föll i golvet, påpekar Emil nöjt

Varpå pappa skrattar och kan inte sluta. Skarattet smittar av sig och till slut sitter vi alla där och kan inte sluta skratta. Tårarna rinner ner på mina kinder och jag måste torka mig med tröjan. Mamma gör lika dant.

Hur kan man höra en fluga falla till golvet, det kan man verkligen fråga sig?

Ler bara jag tänker på det.

Men min mormor kan hon med på sitt egna lilla vis.

Vi sitter i soffan hemma hos mormor tillsammans med min kusin och hans tjej. Vi pratar om kackerlackor till ohyra då hon upptäcker en massa äckliga flugor som surrar i lampan. Hon tycker dem är så äckliga och hämtar en ihopknycklad tidning för att göra sitt yttersta till att ta deras liv. Lyckan infinner sig inte idag och de fick vara.

Mormor kom då på att hon skulle berätta om hur man kan fånga myggor på ett effektivt sätt. Hon hade läst någonstans i någon av alla de böckor hon sjunkit in i under sitt liv. Man fyller fyra hinkar med vatten och ställer varje säng ben i en av de vattenfyllda hinkarna. Då faller myggorna i vattnet när de försöker anfalla...eller?

Jag satt där snettt mittemot henne och fick en fundersam tanke hur hon tänkte, men hon berätta allt med sådan säkerhet så det lät nästan för bra för att vara sant. 
Till slut påpekade vi att myggor dom flyger ju och skulle nog klara sig från den fällan. Mormor tänkte till och förstod att hon måste ha glömt en viktig detalj. Det måste varit kackerlackor eller något annat äckligt kräldjur som skulle fastan och drunkna i hinkarna. 

Även här fick man ett gott skratt om än inte fullt så våldsamt som hos mamma. Skrattade mest för mig själv och försökte hålla det värsta inom mig. 


Kram
/David som skrattade så mycket så han vet knappt




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0