1:a Advent

Då var det äntligen dags för att tända det första ljuset av fyra. Ett efter ett kommer ljusen att brinna ner till en fin trappa. Viktigt att ljusen brinner jämt. De vita ljusen står stadigt i staken, bara en liten grön barrkvist som fattas med den fixar vi på måndag.

Dagen började ganska lugnt men kom sedan fram till att idag ska bli den stora årliga lussekattsbaksdagen. Hittade ett bra recept på nätet. Bytte om och gick ner till Coop på hörnet för att inhandla det som fattades. Märkte ganska snabbt att det var fler än jag som hade tänkt att baka denna helg. Den lilla förpackningen med mandelmassa var slut så jag fick snällt ta den stora. Annars fanns allt som jag sökte.

Blandade ihop degen och fick använda min fina muskler för att bearbeta degen ordentligt. Jag tänker på miljön och gör allt för hand. Någon assistent används inte i detta hushåll. Fyllde den utkavlade degen med mandelmassa och smör, rullade ihop den till en fet rulle och skar lagom tjocka skivor som lades försiktigt på ett bakplåtspapper. Där fick de ligga och jäsa till sig ett tag. In med dem i ugnen tills de fick en gyllenbrun färg. Lukten äntrade köket när man öppnade ugnsluckan och ut kom de vackra skapelserna.

Kom i all hast på att vi inte hade ätit någon lunch så illamåendet kröp sig närmare så det var ju bara att börja förbereda maten. Som tur var var det inget avanserat som stod på menyn. Färsk pasta & laxsås med smaker av saffran och tomat. Ljuvligt underbar lätt lunch. Denna härliga måltid avnjöt vi till ett nytt avsnitt av FlashForward.

Nu har mörkret entrat himlen och kvällen är här. Det får bli en lugn kväll med tv:n.

Kram
/David som älskar lussekatter så mycket så han vet knappt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0