Jobba på förskola är viktigt!

Ett litet kort tänkvärt inlägg. Kanske passar bäst när man jobbar med barn. Jag tycker i alla fall att det är lite roligt, spännade & intressant tanke.

Om ett barn säger så här:
- Jag kan inte!
Då ska du svara tillbaka:
- Hur skulle du göra om du kunde då?

Prova det någon gång så märker ni vad som händer.
När man jobbar på förskola tycker jag att det är viktigt att man inte bara ger barnen det de vill ha hela tiden. Servar dem. Utan utmanar dem att klara saker själva. Det jobbar vi mycket med på mitt jobb. På så sätt blir de självständiga och får känna att det klarar av saker. Eller så ber vi dem fråga om en kompis kan hjälpa dem.

Så sent som idag vid mellanmålet hände det som man blir så glad utav att se. Vi har buffe så barnen får komma och ta mellanmål när de själva vill. Då är det en av de yngre barnen som vill ha hjälp med att bre sin smörgås. En kompis står brevid och säger vänligt - Ska jag hjälpa dig? Flickan som vill ha hjälp blir glad och den lite äldre flickan får känna sig stor, att hon kan och att hon är en tillgång i gruppen.

Att ställa följdfrågor är ett bra för språkutvecklingen. Låt barnen komma till tals så mycket som möjligt.

- Hur kan du göra få tag på det du vill ha?
- Hur tänkte du nu?
- Kan du utveckla det?
- Berätta mer?

Det får bli dagens jobb tips!

kram
/David som har ett så viktigt yrke & jobb så han vet knappt

Kommentarer
Postat av: TucciT'

ni verkar värkligen jobba kanoin bra =) du får jobba me mina barn sen;)

2009-08-27 @ 22:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0