Vågar du stå upp mot kollegorna?

"Solen gassar över förskolegården. Sju barn cyklar runt i julihettan. Två pedagoger sitter i var sin stol med uppåtvända ansikten och småpratar med varandra. Några barn cyklar fram till dom:
"Kan ni ta ut bassängen så vi kan bada?"
"Nej, det hinner vi inte idag. Det tar så lång tid att fylla den med vatten"
"Men...snälla?! Det är så varmt!"
Innanför den öppna altandörren håller Stina på med en inskolning. Hon hör hur barnen utanför frågar några gånger till, och hur hennes kollegor fortsätter säga nej. När det blir lunch frågar hon barnen hur de har haft det ute på gården på förmiddagen. De berättar att de ville bada men inte fick.
"Då ska ni få göra det när vi har ätit", säger Stina.
Efter maten hjälps Stina och några barn åt att kånka ut bassängen på gräsmattan och lägga i vattenslangen. Barnen är överlyckliga, rusar in och byter om och kastar sig i vattnet innan det ens når över fotknölarna. När bassängen är full är stinas arbetsdag slut. Hon stänger av kranen, drar ut slangen, säger hej då och önskar sina kollegor en skön eftermiddag. När hon går hör hon hur de suckar högljutt" (Förkolan, nr7, 2008, sid 29).


"Tio femåringar lekte matlagning med torra och sandiga stenar en vinterdag, och fick idén att göra dem blanka och rena.
"Karin, Karin, snälla, kaaan vi få ta ut vatten, snääälla.
Karins första impuls var att säga nej. Det var kallt, vantarna skulle bli blöta, händerna röda. Men hon hejdade sig och sa ja. Hon frågade vad barnen skulle ha vattnet till och om det skulle räcka med en stor hink.
Barnen trodde inte att de hade hört rätt.
"Va, får vi det??? Fröken, varför får vi det?
När de insåg att de faktiskt skulle få vatten skrek de Jiiippiii och satte igång en kreativ lek, som lockade allt fler barn och skapade koncentration, glädje och uthållighet" (Föskolan, nr7, 2008, sid 30).

Säg Ja, barnens inspiration växer, de utveckar sin fantasi, deras samspel blir bättreoch de blir glada.

Denna artickel fastnade jag för när jag läste tidningen förskolan idag. Det är så här jag vill ha det på mitt jobb, på min förskola. Det ska jag börja med imorgon!!!

Kram
/David som ska sluta säga NEJ så mycket så han vet knappt. Jag säger JA så mycket så jag vet knappt

Kommentarer
Postat av: Emil Adén

Vad bra då kanske du börjar säga JA mer på fritiden också! ;)



Intressanta artiklar och jag tror också att det är bra att låta barn få leka och inspireras!



Stor kram

2008-09-10 @ 20:42:53
URL: http://redlime.blogsome.com
Postat av: TucciT

de e rätt.. barn ska få leka o inspireras:) Kram

2008-09-11 @ 14:13:16
Postat av: TucciT - Svar på kommentar

jao jag reagerar inte på samma sätt längre o att bara ha en är okey tror jag.. vi får la se :) .. svart o säga nu nr jag ndå e sjuk men ändå :P hihi.. jopp de e skoj me lite sällskap o så ju :) Fast än så länge har jag Erik osm sällskap.. Kram

2008-09-12 @ 08:46:22
Postat av: TucciT - Svar på kommentar

mjo synd om mig :P hihi näe da. jag år helt okey iaf.. lr aa de går upp o ner faktiskt.. mjo de e tur erik e här.. men nu e han bara här en vecka till :( snyft.. men vi ska ner till malmö snart när jag mår bättre.. hihi..



ikväll lär de inte hända mkt.. blir nog lugnt.. pappa o erik snackade om att gå på Arn.. men jag vet ikke.. hihi..



Krams

2008-09-13 @ 11:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0