Tonfiskgratäng mmmm så gott

Då var det redan fredag igen och jag slutade tidigt på jobbet idag så det kan inte bli bättre. veckan som har varit, men som inte riktigt är slut än har som många vet varit lite turbulent. Jag måste erkänna att det har varit väldigt jobbigt stundtals men jag är som person bra på att inte gå och grunna på saker och ting. Inte så att jag mår dåligt av det i alla fall. Jag är mer den som går och pratar för mig själv, blir laddad och planerar vad jag ska säga vid nästa situation eller vad jag skulle sagt. Men inte mer än så. Jag ligger inte sömnlös om nätter vilket känns väldigt skönt. Som tur är har allt nu äntligen retts ut och det mesta har varit ren missförstånd och lite annat. På Måndag är det en ny vecka med nya utmaningar. Vi kommer inte ens märka att vi i vårt arbetslag har varit i obalnas för nu har vi blivit ännu starkare, kommit varann ännu närmare och klara för nya krafttag mot att bli ännu bättre. Vi är som vi länge har sagt arbetslaget med HUMOR.

I helgen skulle det varit kräftskiva här hemma hos oss men tyvärr så har min Anneli och Johan blivit krassliga så de kan inte komma. Jag är så ledsen för jag saknar henne så fruktansvärt mycket. Det var så länge sedan vi festade ihop. Istället blir det bara stefan och Sven som kommer vilket är super trevligt det också. Dock blir det inga kräftor det får vi ta en annan gång. Hur kvällen kommer att fortlöpa vet jag inte. Antingen stannar vi här, snackar, spelar lite spel och har trevligt eller så blir det väl utgång, det får kvällen avgöra. Vilket humör man är på...

Just nu står potatisen på spisen och kokar. Det blir nämligen tonfiskgratäng ikväll. Denna berömda maträtt som jag bara älskar. När jag bode hemma hos mina föräldrar kunde jag göra en form till mig själv och äta en söndagkväll så gott var det. Nu var det längesedan jag åt det så det är allt på tiden och det är så lätt att göra bara man har kokt potatis.

*Kokt potatis
*Två burkar tonfisk
*Två påsar hollandaisås
*Dill
*Ost
Det är allt som behövs.
Salta och koka potatis, låt svalan och skiva. Lägg ett lager med potatis i en ugnsäker form. Fördela tonfisken över potatisen för att sedan lägga ytterligare ett lager med potatis överst. Koka hollandaisås enligt förpackningen men tillsätt rikligt med dill i såsen. Häll den färdiga såsen över potatisen. Skiva ost och lägg på. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter eller tills den är gyllenbrun. Servera med en härlig sallad, det är ett måste!
(mängden beror ju på hur stor form du har och hur många ni är men det ska vara mycket tonfisk och sås)

PS. Kocken Jesper, om du läser detta skulle detta kunna vara en rätt till lunch att servera till barnen, på jobbet :) !?!?!?!?!

Trevlig helg alla där ute.
Kram
/David som lagar så god mat så han vet kanppt

Kommentarer
Postat av: Linda

Visste du att du har mig att tacka för det receptet!? Jag åt tonfiskgratängen hos en kompis en gång för längesen. På gymnasiet var det, så det måste ju vara 17-18 år sedan nu. Ja, så gammal är jag!

Ha en skön helg!

Kram Linda

2008-10-10 @ 18:31:17
Postat av: Kock-Jesper

Bra recept. Jag vet inte om jag skall göra det på jobbet, men bli inte förvånad om jag "snor" det till någon framtida krogmeny! :-) Bra jobbat! Och tack för alla dina fina synpunkter idag. Ha en trevlig helg, så ses vi på måndag (hoppas jag).

2008-10-10 @ 19:38:24
URL: http://krubb.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0