1:a Advent

Ja då var det redan första advent och julen kommer allt närmare. Och för en gång skull känns det faktiskt som att det är lite julstämning här hemma. Igår kom stakarna och stjärnorna fram, sterainljus sattes i adventsljusstaken. Nya gardiner i köket kom också upp. Även två röda dukar en på bordet och en på bänken, vilket blev väldigt fint men kanske att det är lite tidigt men det gör inget. 



Idag på morgonen vid frukosten tändes det första ljuset vilket känndes så mysigt. Vad har då mer hänt under dagen jo den har varit fullproppad med lussekattsbak. En snabb inhandling blev det nere i affären för det var ju inte riktigt planerat att vi skulle baka idag men så blev det. När Emil väl kom hem med de ingredienserna som fattades satte jag igång med degen. Tyvärr fanns det ingen vanlig jäst så det fick bli att vi bakade med torrjäst men det skulle väl gå lika bra. I affären sa dem att man skulle använda den som vanligt vilket jag även gjorde. Men när jag sedan läste på förpackningen så stog det att man skulle blanda torrjästen i mjölet men det var ju försent då. Jaja det blir säkert bra så jag fortsatte. När degen väl hade jäst så såg den inte mycket ut för värden, verkade inte ens som att den hade jäst. Jag blev så irriterad och lite sur för jag ville inte att den skulle bli förstörd. Kanske berodde det på att den hade stått lite väl kallt. Vid väggen ut mot gatan är det ju inte alls så varmt och det tänkte inte jag på. Men vi provade, det blev en plåt med vanliga lussekatter. Emil gjorde några bullar med  mandelmassa. Medan jag ringde och fick ett recept på en nötblandning av min kära syster Linda. Det blev bullar som fylldes med denna nötfyllning. De fick ligga och jäsa lite till och denna gången satte vi plåtarna på spisen där det var lite varmare. När de väl åkte in i ugnen för gräddning då hände det saker med våra lussebullar och de blev jätte fina.
De nybakade bullarna avnjöts med ett glas kall mjölk...mums så gott.




Det belv en runda in till stan där jag inhandlade en 100 kr julklapp så nu är den klar. Tänk nu har jag bara julklappar till Emil kvar men det ska nog snart fixa sig. Får även se vad vi hittar till Emils familj. De har ju inte kommit på den trevliga lösning med att spela om julklapparna :)

Så här snygg är jag i min mya fina mössa...som man även kan ha inne ;)




Efter en enklare lunch lite senare på dagen så satte vi på en film men den verkade så grymt dålig så vi bytte till en annan som åt minstonne verkade bra men jag blev så trött så jag kunde inte hålla ögonen öppna utan slumrade till en stund. När jag vaknade var det "Ensam Hemma" på tv som Emil tittade på. Den är ju faktiskt rolig men inte den bästa fimen som har gjorts. Men det funkar....

Nu är snart fikat klart....mmmm

KRAM KRAM och hoppas ni har haft en mysig 1:a adevnt
/David som älskar sin mössa så mycket så han vet knappt

Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh, vad fint ni har gjort. Bullarna ser verkligen jättegoda ut. Hoppas jag får smaka dem snart ;) Vad snygg du är i din mössa, David. Den passar dig kanonbra. Tack för de fina orden jag fick av dig. Min syster och Emma har fyllt i en bok om mig och mitt liv och där i var de fina orden som du skrev om mig. En jättefin bok och jag blev så glad, så glad. Du är mitt ljus i julmörkret, en stjärna som lyser klart.



Saknar dig! Kramar

2008-11-30 @ 17:47:28
Postat av: Linda J

Kan känna doften av nybakade saffransbullar! Supersnygg mössa!!

Fått god middag hos mormor idag. Hon blev glad när hon fick din kram!

Kramar från syrran

2008-11-30 @ 18:40:08
Postat av: TucciT

hahahaha... de e ju ett "tess kort".. skratt.. åhh jag vill smaka era bullar.. skicka ner några me posten till mig ;) haha näe den lösningen kommer vi aldrig komma på :P så de e så.. här e de jul me massa julklappar som gäller :P hahaha kraaam

2008-11-30 @ 20:05:21
Postat av: TucciT - Svar på kommentar

Joda nån dag kommer de bilder :P Hihi... lite längre fram :) ..



joda de e kul att han kommer.. hoppas jag.. o att vi inte ska irritera..eller jag ska irritera mig så mkt på honom denna gången.. han stannar till den 16de tror jagde bliev

2008-12-02 @ 09:46:39
Postat av: TucciT - Svar på kommentar

Yepp nu fick du se mig hur jag hade de lite på sjukhuset.. jo de e skönt o få vara hemma igen :)

aaaa hihi Melwin är sjukt söt :D ler kram

2008-12-02 @ 09:49:50
Postat av: TucciT - Svar på kommentar

jaa fast man vänjer sog väl vid ensamheten men den e jädrans så tråkig :( men på lördag kommer erik :D weeiii...

haha aaa de e gott me deg ;)

2008-12-04 @ 23:20:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0