Lekfarbror...nej DUKTIG pedagog

Då var det Måndag igen efter en oerhört trevlig helg med kärt besök av familjen Gabrielsson. Lösdag kväll var det fest med Per och Anders på Lino. Förfest belv det i deras nya lägnehet. Jättefint hade de verkligen fått det. En mysig lägenhet i gammal stil. Utgång blev det på Lion, första gången jag var där. Det var trevligt med inte så mtcket dans som man hade hoppats på. Och massor av folk på schlagergolvet så där var det svårt å släppa loss. Hemgång blev det när en viss person hade fåttläckligt i sig, denna gång var det inte jag hihi. Söndag blev lugn och skön med lång sovmorgon och väntan på att Emil skulle komma hem.

På jobbet är det för tillfället väldigt trevligt men idag saknade vi vår kollega Frida som var hemma. Nu när en ny termin är igång så känns det som man verkligen är en i gänget som alla tycker bra om. Det känns som att man gör ett bra jobb. Därför att det är roligt just nu är att jag verkligen engagerar mig med barnen när vi är ute på morgonen, Vi på vår förskola tar emot alla barn och föräldrar ute, vilket är lite ovanligt men jag tycker att det är bra. På förmiddagen blir det för mig mycket lek, bus och galenskap tillsammans med barnen. Varje morgon när en speciell kille kommer så tar han fram en rockring och ger den till mig. Han går ut och ställer sig högst upp på rutchkanan och vill att jag ska kasta upp rockringen längs rutchkanan så han kan fånga den. Detta var en lek som vi gjorde en dag sedan har han velat göra den varje dag. Det tycker jag är lite kul eftersom han inte ens går på min avdelning. 
Jag sparkar boll och springer efter och jagar barnen. På det sättet att leka med barnen så får man jätte många barn med sig. För ser barnen att någon har roligt kommer det alltid fler. Vi busar och skojar. Idag var det som sagt fotboll och barnen var mot mig. De var Sverige och jag fick vara Island, förlorade typ med 25-2 haha. Jag är så kass på fotboll.
Bara att sitta på en bänt med ett barn i knät kan vara vansinnigt kul. Idag satt en tjej i mitt knä och jag satt och guppade med knäna så hon flög åt alla håll. Men som hon skrattde. På tal om rockringar, det har nästan blivit som en fluga på vår förskola. Alla vill lära sig rocka rockring barn som vuxna. Men jag kan redan som tur är. Vi har en litej tjej som är fyra år och idag rockade hon med fyra sockringar samtidigt. Man märker att övning ger färdighet. Man börjar med en och utvecklar det när man kan. Det kan jag däremot inte än.
Men jag skulle vilja se att fler engagerar sig med barnen i stället för att bara gå omkring och inte göra nåt. Tycker man att man har ett tråkigt jobb eller vad är felet? Hoppas jag kan vara en inspiration till andra genom att agera som man gör på gården. Det är när man är mitt uppe i leken eller liknande som man kan ha en dialog med barnen om vad som gäller när man leker, hur man agerar, hänsynstagande, respekt, medkänsla och att ha kul mm. En del kanske ser mig som en lekfarbror som leker med barnen för att det är kul, för att man är ung eller för att det är det jobbet går ut på. Men nej! visst är det kul det tycker jag men man får så mycket mer ut av det. Det är genom leken som barnen lär sig allt som barn ska lära sig. Därför är leken viktig.

Kram
/David som är bra på det han gör så han vet knappt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0